loading...

http://ghasrangasht.com

سايت آژانس مسافرتي قصران گشت

بازدید : 316
11 زمان : 1399:2

ويزا شنگن

براي ورود به منطقه شنگن نياز به ويزا شنگن (Schengen Visa) داريد. اين ويزا اجازه ورود به ۲۶ كشور اروپايي عضو اين قرارداد را مي‌دهد. دارندگان ويزا مي توانند براي مدت‌ زمان و شرايطي مشخصي به هريك از اين كشورهاي شينگن سفر كنند. ويزا شينگن مي‌تواند از طرف كشورهاي عضو اين قرارداد صادر شود و با رعايت برخي قوانين، صاحب آن مي‌تواند در مدت زمان اعتبار ويزا در هر يك از كشورهاي منطقه شنگن تردد نمايد.

ويزا شنگن، نوعي از ويزاي كوتاه مدت است كه به صاحب آن اجازه مي‌دهد كه به هر يك از مناطق شينگن، تا ۹۰ روز براي اهداف گردشگري و تفريح اقامت داشته باشند. ويزاي شينگن، رايج ترين ويزاي اروپائي است. اين نوع ويزا به شما اجازه مي‌دهد كه وارد كشورهاي حوزه شينگن شويد تا به اين كشورها آزادانه سفر كنيد و يا از آن ها خارج شويد. اين به اين معناست كه هيچگونه كنترل مرزي در منطقه شينگن وجود ندارد.

ماهيت و هدف سفر متقاضي نوع و مدت زمان ويزاي شينگن را تعيين خواهد كرد. به عبارتي هدف از سفر شما تور گردشگري است يا فعاليت هاي تجاري و يا صرفا توقف چند ساعته در يكي از كشورهاي عضو اتحاديه، نوع ويزا و مدت اعتبار آن را مشخص مي كند.

شنگن

شينگن در ايران اصطلاحي رايج مي باشد، اما تلفظ صحيح آن Schengen zone است. در واقع شينگن به منطقه‌اي در اروپا گفته مي‌شود كه ۲۶ كشور در اين منطقه نياز به پاسپورت و باقي محدوديت‌هاي مرزي براي تردد اتباع خود را حذف كرده؛ بنابراين به منزله كشوري واحد به شمار مي‌آيند. اعضاي منطقه شينگن هر اندازه در برابر اتباع خود و عبور مرور مرزي آنها سهل مي‌گيرند، در برابر اتباع كشورهايي كه براي ورود به اين حوزه نياز به ويزا دارند، سخت‌گير هستند. بر همين اساس، با توجه به اين كه كشورهاي اروپايي زيادي به عضويت اين منطقه درآمده‌اند، ويزاي شنگن از ارزش و اعتبار بالايي در سراسر دنيا برخوردار مي باشد.

اين منطقه كه در وب‌سايت رسمي شينگن به عنوان بزرگترين منطقه بدون نياز به پاسپورت جهان ياد مي شود، در سال ۱۹۸۵ در كشور لوكزامبورگ طي يك قرارداد بين‌المللي ايجاد شد. بر اساس اين پيمان، ۲۲ كشور عضو اتحاديه اروپا و ۴ كشور عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) با مساحت ۴،۳۰۰،۰۰۰ كيلومتر مربع و با جمعيت ۴۲۰ ميليون نفري، به عنوان مجموعه‌اي واحد عمل مي‌كنند.

اعضاي شنگن

همان‌طور كه در جدول مشاهده مي كنيد، اكنون ۲۶ كشور عضو شنگن هستند. از اين ميان ۳ كشور سوئيس، نروژ و ايسلند با توجه به ابن كه عضو اتحاديه اروپا نيستند، اما عضو شينگن هستند. همچنين ايرلند و بريتانيا از اعضاي اتحاديه اروپا هستند كه عضو شينگن نمي باشند؛ البته لازم به ذكر است كه اخيرا بريتانيا از اتحاديه اروپا نيز خارج شده است. كشورهاي ديگر نيز از جمله روماني، بلغارستان و قبرس نيز از جمله كشورهاي عضو اين پيمان هستند.

اتريش – Austria

مجارستان – Hungary

لهستان – Poland

بلژيك – Belgium

ايسلند – Iceland

پرتغال – Portugal

جمهوري چك – Czech Republic

ايتاليا – Italy

اسلواكي – Slovakia

دانمارك – Denmark

لاتويا – Latvia

اسلووني – Slovenia

استوني – Estonia

ليتواني – Lithuania

اسپانيا – Spain

فنلاند – Finland

لوكزامبورگ – Luxembourg

سوئد – Sweden

فرانسه – France

مالت – Malta

سوئيس – Switzerland

آلمان – Germany

هلند – Netherlands

ليختنشتاين – Liechtenstein

يونان – Greece

نروژ – Norway

انواع ويزا شنگن

در اين مقاله با انواع مختلف ويزاي شينگن و ضوابط متعدد آن‌ها مي‌پردازيم. اين ويزا به ۳ دسته كلي تقسيم بندي مي‌شوند:

۱. ويزاي اتحاديه شينگن يا (UNIFORM SCHENGEN VISA (USV:

ويزاي USV در واقع همان ويزاي گردشگري اروپا يا ويزاي توريستي شنگن مي باشد كه با آن مي توان به كشورهاي اتحاديه شينگن به مدت ۹۰ روز در هر شش ماه وارد شد. زمان اعتبار اقامت به محدوده شينگن از زمان اولين ورود حساب مي شود. ويزاي اتحاديه شينگن به ويزاهاي A, B, C تقسيم مي‌شوند:

  • ويزاي شنگن نوع A:

اين نوع ويزا يا Airport Transit Visa، ويزاي ترانزيت فرودگاهي مي باشد كه توسط آن مسافر مي تواند در يكي از فرودگاه‌هاي محدوده شنگن پرواز خود را به مقصد كشور ديگري كه خارج از محدوده شينگن اروپايي است تغيير دهد. به اين معنا كه اين ويزا فقط در فرودگاه‌هاي محدوده شينگن معتبر مي باشد و فرد اجازه خروج از فرودگاه را به هيچ وجه ندارد. بنابراين صاحب ويزا نوع A يا ويزاي ترانزيت شنگن براي توقف و انتظار تعويض پرواز خود در محدوده ترانزيت فرودگاهي شينگن مجاز است.

اما اگر نياز به ويزاي شينگن جهت عبور از بيش از يك فرودگاه در محدوده شينگن داشتيد، نمي توانيد از ويزاي نوع A استفاده كنيد. بايد براي اخذ ويزاي شينگن نرمال نوع C اقدام نمائيد. زيرا پرواز بيش از يك بار در محدوده شينگن، جزو پروازهاي داخلي اين حوزه به حساب مي آيد و نيازمند دريافت ويزاي نوع C مي باشد.

براي تعويض پرواز خود از يك فرودگاه به فرودگاه ديگر در حوزه شينگن باز هم واجد شرايط دريافت ويزاي ترانزيت شينگن نخواهيد بود و بايد براي دريافت ويزاي نرمال شينگن نوع C اقدام بفرمائيد.

اگر فرد متقاضي داراي شرايط زير باشد، نيازي به دريافت ويزاي ترانزيت شنگن نخواهد داشت:

  • عضو پرسنل پرواز تحت قرارداد كنوانسيون شيكاگو در هواپيمايي بين‌المللي.
  • دارنده مجوز اقامت معتبر صادر شده از شهرداري آندورا، كانادا، ژاپن، جمهوري سن مارينو و يا ايالات متحده آمريكا يا حوزه شنگن، اتحاديه اروپا و مناطق اقتصادي EU و EEA.
  • شهروند سوئيس و يا عضوي خانواده اتحاديه اروپا EU ،EEA.
  • دارنده ويزاي داراي اعتبار حوزه شنگن، اتحاديه اروپا و مناطق اقتصادي اروپا، كانادا، ژاپن و يا آمريكا.
  • دارانده پاسپورت ديپلماتيك.
  • ويزاي شنگن نوع B:

ويزا نوع B در زمينه حمل و نقل و ترانزيت كاربرد دارد؛ در واقع نوعي ويزاي ترانزيتي مي باشد كه به همراه پاسپورت، فرد دارنده مي تواند حداكثر ۵ روز از طريق خودرو و يا قطار از چند كشور محدوده شينگن عبور كند و به كشوري در خارج از اين حوزه برود. در موارد خاصي ممكن است شما در ادامه سفر شما از طريق قطار و يا هواپيما صبح باشد و شما شب را در هتل اقامت داشته باشيد؛ بنابراين نيازمند ترك محدوده ترانزيت بين‌المللي و ورود به محدوده شينگن هستيد و نياز به ويزاي ترانزيت خواهيد داشت.

  • ويزاي شنگن نوع C:

اين نوع ويزا براي سفرهاي كوتاه مدت به حوزه شينگن مي باشد. از اين رو فرد مي تواند براي اهدافي نظير رويداد ورزشي، رويداد فرهنگي، گردشگري و بازديد از آشنايان خود در كشورهاي عضو اتحاديه شينگن ويزا را دريافت كند و اقامت داشته باشد. بنابراين ويزاي نوع C با توجه به شرايط متقاضي به ۳ دسته تقسيم مي‌شود:

  • ويزاي سينگل شنگن يا ويزاي يك بار ورود (Single-entry):
    با ويزاي سينگل شنگن مي توانيد تنها يك بار به يكي از كشورهاي حوزه شينگن ورود داشته باشيد. يعني پس از خروج از آن كشور، اعتبار ويزاي فرد فارغ از پايان رسيدن زمان آن، منقضي مي شود. ويزاي سينگل شنگن معمولاً با برچسب ويزا يا نوشته اي مانند Number of Entries 1 نمايش داده مي شود.
  • ويزاي دوبار ورود شنگن (Double-entry):
    اين ويزا در بسياري از موارد داراي الزامات مشابهي با ويزاي يك ‌بار ورود مي باشد. تنها تفاوت اين است كه فرد دارنده اين ويزا مي تواند در بازه 180 روزه و تا زمان اعتبار ويزا دو بار به كشورهاي منطقه شينگن وارد شود. محدوديت‌هاي زماني نيز براي اين فرصت ۲ بار ورود مي باشد. ويزاي دوبار ورود معمولاً با برچسب ويزا يا نوشته اي مانند Number of Entries 2 نمايش داده مي شود.
  • ويزاي مولتي شنگن يا ويزاي چند بار ورود (Multiple-entry):
    دارندگان ويزاي مولتي شنگن به فرد اجازه مي‌دهد تا بتواند بدون محدوديت و به دفعات به كشورهاي حوزه شينگن وارد شوند و آن را ترك كنند. محدوديت اين ويزا فقط بازه زماني آن مي باشد. در واقع اين ويزا مجوزي براي اقامت و تردد در منطقه شنگن را به مدت حداكثر ۹۰ روز به ازاي هر ۶ ماه از سال مي باشد. اين محدوده زماني با ورود دارنده ويزا به كشورهاي اين حوزه محاسبه مي شود. ويزاي مولتي شنگن معمولاً با برچسب ويزا يا نوشته اي مانند Number of Entries MULT نمايش داده مي شود.

۲. ويزاي اعتباري منطقه محدود يا (LIMITED TERRITORIAL VALIDITY VISA (LTV:

ويزاي LTV شينگن، ويزاي موقتي مي باشد كه در شرايط خاصي مانند پناهندگاني كه بدون مدارك معتبر وارد منطقه شينگن شده‌اند صادر مي‌شود. مسافر مي تواند توسط اين ويزا در محدوده هاي مشخصي از منطقه شينگن سفر كند. با الصاق ويزاي منطقه اي در پاسپورت مسافر تنها مجاز است تا به همان كشوري كه از آن ويزا دريافت كرده‌ يا در چند كشور محدود ديگر ناحيه شينگن كه در زمان اخذ ويزا مشخص شده تردد كند. از اين رو مسافر حق ندارد به مناطق ديگر سفر كند. زمان اين نوع از ويزا بر اساس شرايط متقاضي متغير است و مي تواند به شكل ويزاي ترانزيت و يا ويزاي كوتاه‌‎مدت براي فرد متقاضي صادر گردد.

۳. ويزاي شنگن نوع D، ويزاي ملي يا NATIONAL VISA:

اين نوع ويزا براي افرادي صادر مي شود كه با هدف و زمان مشخصي مانند اهداف كاري، تحصيلي و يا اقامت دائم قصد سفر به محدوده شينگن را دارند. به عبارتي، ويزاي ملي شينگن براي افرادي صادر مي شود كه براي بيزينس، تحصيل و يا براي مدت زماني طولاني نياز به اقامت در يكي از كشورهاي اروپايي را دارند و پس از طي زمان مشخصي، به كشور خود باز مي گردند.

اين نوع ويزا مي تواند به صورت يك بار ورود يا چند بار ورود صادر شود. پس از پايان مدت اعتبار آن نيز مسافر بايد به كشور خود بازگردد. ويزاي ملي سينگل و مولتي عبارت اند از:

  • ويزاي شنگن نوع D – سينگل:

اين نوع از ويزاي ملي براي افرادي مي باشد كه قصد اقامت براي استفاده از خدمات درماني كشورهاي شينگن در دوره محدود را دارند و پس از آن به كشور خود بازخواهند گشت، به صورت يك بار ورود صادر خواهد شد.

  • ويزاي شنگن نوع D – مولتي:

با داشتن ويزاي چند بار ورود نوع D، فرد متقاضي مي تواند بدون نياز به ويزاي ديگري در اروپا بدون محدوديت به‌ تمامي كشورهاي حوزه شينگن سفر كند. متقاضيان ويزاي نوع D شامل گروه هاي زير مي باشند:

  • ورزشكاران، هنرمندان و متخصصاني كه براي ارائه مهارت خود به محدوده شينگن سفر مي كنند.
  • دانشجويان بين المللي كه براي پروژه هاي علمي و اهداف پژوهشي به مدت كمتر از يك سال به محدوده شينگن سفر مي كنند.
  • افرادي كه براي كار كردن يا پژوهش در موسسات معتبر به كشورهاي شينگن سفر مي كنند (سوابق شخصي و خانوادگي فرد بررسي خواهد شد).
  • افرادي كه به دليل ضرورت هاي پزشكي نمي توانند منطقه شينگن را ترك كنند.
  • دانشجوياني كه قصد گذراندن دوره هاي پژوهشي يا آموزشي در يكي از كشورهاي شينگن را دارند. در اين صورت ويزاي يك ساله به آن ها تعلق مي گيرد كه قابليت تمديد نيز دارد.

شرايط اخذ ويزا شنگن

اتحاديه اروپا براي اخذ ويزاي شينگن شرايطي را تعيين كرده است. در صورتي كه متقاضي اين شرايط را دارا ، درخواست ويزاي شينگن ايشان رد مي‌شود. شرايط گرفتن ويزاي شينگن بدين صورت است:

  • گردش حساب بالا

متقاضيان براي درخواست ويزاي شينگن، بايد گردش حساب مالي ۶ ماه آخر حساب بانكي خود را ارائه كنند. افسران ويزا شنگن، ميانگين مبالغ ورودي و خروجي شما را در ۶ ماه اخير محاسبه مي‌كنند و سپس طبق آن براي اعطا و يا عدم اعطا ويزا تصميم گيري مي‌كنند.

  • تعيين هدف سفر

با اين كار، به افسر ويزا كمك خواهيد كرد تا راحت تر براي اعطاي ويزا تصميم گيري كند. اگر با هدف گردشگري مي‌خواهيد به منظقه شينگن سفر كنيد، مي‌توانيد يك برنامه سفري شامل جزئيات بازديد از كشور مورد نظر به مدارك خود اضافه كنيد.

  • تمكن مالي مناسب

تمكن مالي متقاضي، به افسران ويزا ثابت مي‌كند كه ايشان در پرداخت هزينه هاي اقامت و خرج هاي روزانه خود، با مشكلي مواجه نخواهد شد و در پرداخت اين هزينه ها، از شخص ديگري كمك نخواهد گرفت.

زمان درخواست ويزا شنگن

بنابر اطلاعات كميسيون اروپايي، درخواست ويزاي شينگن خود را حداقل 15 روز قبل از شروع تاريخ سفر بايد ارسال نمائيد. اما ممكن است كنسولگري از شما مدارك بيشتري را درخواست كند و يا زمان بيشتري براي بررسي درخواست شما نياز باشد. بدين خاطر شما بايد بين 30 تا 60 روز قبل از زمان سفر براي اپلاي ويزاي خود اقدام كنيد.

مراحل اخذ ويزا شنگن

مرحله اول:

در اين مرحله بايد بدانيد به چه نوع ويزايي نياز داريد. بسته به هدف شما از سفر به كشورهاي شينگن، ويزاهاي متفاوتي صادر مي‌شود. براي مثال ويزاي فعاليت‌هاي ورزشي يا فرهنگي، ويزاي رسمي، ويزاي تحصيلي شينگن و ويزاي ملاقات با خانواده يا دوستان، ويزاي توريستي شينگن، ويزاي كاري يا ويزاي تجاري،ويزاي علمي. بنابراين بايد براي افزايش سرعت كارت خود، هدف از سفر و نوع ويزاي درخواستي را مشخص كنيد.

مرحله دوم:

مرحله دوم، مشخص كردن كشور مقصد مي باشد. بعد از اين‌ كار بايد از طريق سفارت يا يكي از كنسول‌گري‌ها و يا يك مركز ويزا كه وابسته به سفارت كشور مقصد است، براي اخذ ويزا شينگن اقدام كنيد. اگر قصد سفر به يك كشور از اعضاي شينگن را داريد، بايد از طريق سفارت يا مركز ويزاي آن كشور براي اخذ ويزا اقدام نمائيد. اما در صورتي‌كه شما قصد سفر به بيش از دو كشور شينگن را داريد، بايد درخواست خود را به سفارت كشوري كه بيشتر روزهاي سفرتان را در آن جا هستيد را ارائه دهيد.

اما اگر مدت اقامت شما در هر يك از كشورها مشخص يا برابر نباشد، مي‌توانيد درخواست اخذ ويزاي شينگن را به سفارت يا مركز ويزاي كشور كه مقصد اول‌تان است، ارائه دهيد.

مرحله سوم:

مناسب‌ترين زمان براي ارائه درخواست ويزا را پيدا كنيد. با توجه به فرآيند زمان گير اخذ ويزا از سفارت يا كنسول‎گري‌هاي شينگن، شما بايد در فرصت مناسبي براي اخذ ويزا اقدام كنيد. هر چه زودتر براي اخذ ويزا اقدام كنيد، قطعاً بهتر خواهد بود. بهترين زمان براي ارائه درخواست ويزا سه ماه قبل از شروع سفر مي باشد. ديرترين زمان نيز ۱۵ روز قبل از شروع سفر است. توصيه ما به شما اين است كه حداقل سه هفته قبل از سفر براي اخذ ويزا اقدام نمائيد.

مرحله چهارم:

گرفتن وقت از سفارت كشور مقصد، يكي ديگر از مراحل اخذ ويزا شنگن است. براي ادامه مراحل اخذ ويزاي شينگن از سفارت كشور مقصد، وقت بگيريد. در برخي از سفارت‌ها امكان گرفتن وقت به صورت آنلاين و در برخي ديگر از طريق مراجعه حضوري وجود دارد.

مرحله پنجم:

در اين مرحله بايد فرم درخواست ويزا را تكميل نمائيد. فرم درخواست ويزا را دانلود و آن را با صداقت تكميل نمائيد. آخرين فرم ارائه شده توسط سفارت را مي توانيد دانلود يا از سفارت تهيه كنيد. تمامي قسمت‌هاي فرم بايد كامل شود. دقت داشته باشيد كه فرم را در دو نسخه چاپ كنيد و هر دو نسخه را بايد امضا كنيد.

مرحله ششم:

مدارك مورد نياز را براي درخواست ويزا شينگن جمع آوري نمايئد. مدارك لازم شامل مدارك شناسايي، دو عكس رنگي، بيمه سفر، روز بيط رفت و برگشت، فرم درخواست ويزا، پاسپورت معتبر، اثبات محل اقامت و اثبات پشتوانه مالي در طول سفر مي باشد. ساير مدارك اضافي را از سفارت‌ كشور مقصد بايد بپرسيد و به سفارت ارائه دهيد.

مرحله هفتم:

بعد از طي مراحل گفته شده، براي شما وقت مصاحبه مشخص مي‌گردد. شما بايد در تاريخ تعيين شده به سفارت مدنظر مراجعه كنيد. روز مصاحبه شما بايد مدارك لازم را به افسر كنسولي كه با شما مصاحبه مي‌كند تحويل دهيد. در طول مصاحبه از شما سوالاتي در مورد محل اقامت‌، هدف و ساير جزييات سفر پرسيده خواهد شد. سعي كنيد كه در نهايت صداقت پاسخ‌هاي درست را ارائه دهيد تا با پاسخ‌هاي فرم درخواستي شما هم‌خواني داشته باشد.

مرحله هشتم:

هزينه اخذ ويزا را بايد پرداخت كنيد. هنگام درخواست اخذ ويزاي شينگن شما بايد هزينه‌ لازم را پرداخت كنيد. هزينه اخذ ويزا توسط اعضاي شينگن تصويب شده و غير قابل تغيير مي باشد. اين هزينه با توجه به سن و وضعيت فرد متقاضي متفاوت است.

مرحله آخر:

در آخر شما بايد منتظر پاسخ درخواست اخذ ويزاي خود باشيد. بررسي درخواست شما توسط سفارت معمولاً ۱۵ روز به طول مي انجامد. البته با توجه به هر فرد اين زمان متغير است و ممكن است طولاني‌تر نيز شود. نهايتا طي يك دوره ۱۵ تا ۳۰ روزه نتيجه درخواست شما اعلام خواهد شد.

طي مراحل اخذ ويزاي شينگن توجه داشته باشيد كه تمامي مدارك ترجمه شده شما بايد مهر دادگستري داشته باشند. در غير اين‌صورت مدارك شما فاقد اعتبار مي باشد. معمولا دارالترجمه‌ها پس از ترجمه مدرك متقاضي براي گرفتن اين مهر اقدام مي‌كنند. در صورت موافقت با درخواست شما، پاسپورت شما داراي برچسب ويزا خواهد بود و يك تاريخ اعتبار براي ويزاي شما مشخص مي‌شود. مدت اعتبار ويزاي شينگن تا ۹۰ روز طي بازه زماني شش‌ماهه است. همچنين يك كد براي مشخص كردن تعداد دفعات مجاز ورود به كشورهاي عضو شينگن براي شما تعريف مي‌شود كه مي‌تواند از يك تا نامحدود متغير باشد.

مطالب مرتبط:

ويزا شنگن

براي ورود به منطقه شنگن نياز به ويزا شنگن (Schengen Visa) داريد. اين ويزا اجازه ورود به ۲۶ كشور اروپايي عضو اين قرارداد را مي‌دهد. دارندگان ويزا مي توانند براي مدت‌ زمان و شرايطي مشخصي به هريك از اين كشورهاي شينگن سفر كنند. ويزا شينگن مي‌تواند از طرف كشورهاي عضو اين قرارداد صادر شود و با رعايت برخي قوانين، صاحب آن مي‌تواند در مدت زمان اعتبار ويزا در هر يك از كشورهاي منطقه شنگن تردد نمايد.

ويزا شنگن، نوعي از ويزاي كوتاه مدت است كه به صاحب آن اجازه مي‌دهد كه به هر يك از مناطق شينگن، تا ۹۰ روز براي اهداف گردشگري و تفريح اقامت داشته باشند. ويزاي شينگن، رايج ترين ويزاي اروپائي است. اين نوع ويزا به شما اجازه مي‌دهد كه وارد كشورهاي حوزه شينگن شويد تا به اين كشورها آزادانه سفر كنيد و يا از آن ها خارج شويد. اين به اين معناست كه هيچگونه كنترل مرزي در منطقه شينگن وجود ندارد.

ماهيت و هدف سفر متقاضي نوع و مدت زمان ويزاي شينگن را تعيين خواهد كرد. به عبارتي هدف از سفر شما تور گردشگري است يا فعاليت هاي تجاري و يا صرفا توقف چند ساعته در يكي از كشورهاي عضو اتحاديه، نوع ويزا و مدت اعتبار آن را مشخص مي كند.

شنگن

شينگن در ايران اصطلاحي رايج مي باشد، اما تلفظ صحيح آن Schengen zone است. در واقع شينگن به منطقه‌اي در اروپا گفته مي‌شود كه ۲۶ كشور در اين منطقه نياز به پاسپورت و باقي محدوديت‌هاي مرزي براي تردد اتباع خود را حذف كرده؛ بنابراين به منزله كشوري واحد به شمار مي‌آيند. اعضاي منطقه شينگن هر اندازه در برابر اتباع خود و عبور مرور مرزي آنها سهل مي‌گيرند، در برابر اتباع كشورهايي كه براي ورود به اين حوزه نياز به ويزا دارند، سخت‌گير هستند. بر همين اساس، با توجه به اين كه كشورهاي اروپايي زيادي به عضويت اين منطقه درآمده‌اند، ويزاي شنگن از ارزش و اعتبار بالايي در سراسر دنيا برخوردار مي باشد.

اين منطقه كه در وب‌سايت رسمي شينگن به عنوان بزرگترين منطقه بدون نياز به پاسپورت جهان ياد مي شود، در سال ۱۹۸۵ در كشور لوكزامبورگ طي يك قرارداد بين‌المللي ايجاد شد. بر اساس اين پيمان، ۲۲ كشور عضو اتحاديه اروپا و ۴ كشور عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) با مساحت ۴،۳۰۰،۰۰۰ كيلومتر مربع و با جمعيت ۴۲۰ ميليون نفري، به عنوان مجموعه‌اي واحد عمل مي‌كنند.

اعضاي شنگن

همان‌طور كه در جدول مشاهده مي كنيد، اكنون ۲۶ كشور عضو شنگن هستند. از اين ميان ۳ كشور سوئيس، نروژ و ايسلند با توجه به ابن كه عضو اتحاديه اروپا نيستند، اما عضو شينگن هستند. همچنين ايرلند و بريتانيا از اعضاي اتحاديه اروپا هستند كه عضو شينگن نمي باشند؛ البته لازم به ذكر است كه اخيرا بريتانيا از اتحاديه اروپا نيز خارج شده است. كشورهاي ديگر نيز از جمله روماني، بلغارستان و قبرس نيز از جمله كشورهاي عضو اين پيمان هستند.

اتريش – Austria

مجارستان – Hungary

لهستان – Poland

بلژيك – Belgium

ايسلند – Iceland

پرتغال – Portugal

جمهوري چك – Czech Republic

ايتاليا – Italy

اسلواكي – Slovakia

دانمارك – Denmark

لاتويا – Latvia

اسلووني – Slovenia

استوني – Estonia

ليتواني – Lithuania

اسپانيا – Spain

فنلاند – Finland

لوكزامبورگ – Luxembourg

سوئد – Sweden

فرانسه – France

مالت – Malta

سوئيس – Switzerland

آلمان – Germany

هلند – Netherlands

ليختنشتاين – Liechtenstein

يونان – Greece

نروژ – Norway

انواع ويزا شنگن

در اين مقاله با انواع مختلف ويزاي شينگن و ضوابط متعدد آن‌ها مي‌پردازيم. اين ويزا به ۳ دسته كلي تقسيم بندي مي‌شوند:

۱. ويزاي اتحاديه شينگن يا (UNIFORM SCHENGEN VISA (USV:

ويزاي USV در واقع همان ويزاي گردشگري اروپا يا ويزاي توريستي شنگن مي باشد كه با آن مي توان به كشورهاي اتحاديه شينگن به مدت ۹۰ روز در هر شش ماه وارد شد. زمان اعتبار اقامت به محدوده شينگن از زمان اولين ورود حساب مي شود. ويزاي اتحاديه شينگن به ويزاهاي A, B, C تقسيم مي‌شوند:

  • ويزاي شنگن نوع A:

اين نوع ويزا يا Airport Transit Visa، ويزاي ترانزيت فرودگاهي مي باشد كه توسط آن مسافر مي تواند در يكي از فرودگاه‌هاي محدوده شنگن پرواز خود را به مقصد كشور ديگري كه خارج از محدوده شينگن اروپايي است تغيير دهد. به اين معنا كه اين ويزا فقط در فرودگاه‌هاي محدوده شينگن معتبر مي باشد و فرد اجازه خروج از فرودگاه را به هيچ وجه ندارد. بنابراين صاحب ويزا نوع A يا ويزاي ترانزيت شنگن براي توقف و انتظار تعويض پرواز خود در محدوده ترانزيت فرودگاهي شينگن مجاز است.

اما اگر نياز به ويزاي شينگن جهت عبور از بيش از يك فرودگاه در محدوده شينگن داشتيد، نمي توانيد از ويزاي نوع A استفاده كنيد. بايد براي اخذ ويزاي شينگن نرمال نوع C اقدام نمائيد. زيرا پرواز بيش از يك بار در محدوده شينگن، جزو پروازهاي داخلي اين حوزه به حساب مي آيد و نيازمند دريافت ويزاي نوع C مي باشد.

براي تعويض پرواز خود از يك فرودگاه به فرودگاه ديگر در حوزه شينگن باز هم واجد شرايط دريافت ويزاي ترانزيت شينگن نخواهيد بود و بايد براي دريافت ويزاي نرمال شينگن نوع C اقدام بفرمائيد.

اگر فرد متقاضي داراي شرايط زير باشد، نيازي به دريافت ويزاي ترانزيت شنگن نخواهد داشت:

  • عضو پرسنل پرواز تحت قرارداد كنوانسيون شيكاگو در هواپيمايي بين‌المللي.
  • دارنده مجوز اقامت معتبر صادر شده از شهرداري آندورا، كانادا، ژاپن، جمهوري سن مارينو و يا ايالات متحده آمريكا يا حوزه شنگن، اتحاديه اروپا و مناطق اقتصادي EU و EEA.
  • شهروند سوئيس و يا عضوي خانواده اتحاديه اروپا EU ،EEA.
  • دارنده ويزاي داراي اعتبار حوزه شنگن، اتحاديه اروپا و مناطق اقتصادي اروپا، كانادا، ژاپن و يا آمريكا.
  • دارانده پاسپورت ديپلماتيك.
  • ويزاي شنگن نوع B:

ويزا نوع B در زمينه حمل و نقل و ترانزيت كاربرد دارد؛ در واقع نوعي ويزاي ترانزيتي مي باشد كه به همراه پاسپورت، فرد دارنده مي تواند حداكثر ۵ روز از طريق خودرو و يا قطار از چند كشور محدوده شينگن عبور كند و به كشوري در خارج از اين حوزه برود. در موارد خاصي ممكن است شما در ادامه سفر شما از طريق قطار و يا هواپيما صبح باشد و شما شب را در هتل اقامت داشته باشيد؛ بنابراين نيازمند ترك محدوده ترانزيت بين‌المللي و ورود به محدوده شينگن هستيد و نياز به ويزاي ترانزيت خواهيد داشت.

  • ويزاي شنگن نوع C:

اين نوع ويزا براي سفرهاي كوتاه مدت به حوزه شينگن مي باشد. از اين رو فرد مي تواند براي اهدافي نظير رويداد ورزشي، رويداد فرهنگي، گردشگري و بازديد از آشنايان خود در كشورهاي عضو اتحاديه شينگن ويزا را دريافت كند و اقامت داشته باشد. بنابراين ويزاي نوع C با توجه به شرايط متقاضي به ۳ دسته تقسيم مي‌شود:

  • ويزاي سينگل شنگن يا ويزاي يك بار ورود (Single-entry):
    با ويزاي سينگل شنگن مي توانيد تنها يك بار به يكي از كشورهاي حوزه شينگن ورود داشته باشيد. يعني پس از خروج از آن كشور، اعتبار ويزاي فرد فارغ از پايان رسيدن زمان آن، منقضي مي شود. ويزاي سينگل شنگن معمولاً با برچسب ويزا يا نوشته اي مانند Number of Entries 1 نمايش داده مي شود.
  • ويزاي دوبار ورود شنگن (Double-entry):
    اين ويزا در بسياري از موارد داراي الزامات مشابهي با ويزاي يك ‌بار ورود مي باشد. تنها تفاوت اين است كه فرد دارنده اين ويزا مي تواند در بازه 180 روزه و تا زمان اعتبار ويزا دو بار به كشورهاي منطقه شينگن وارد شود. محدوديت‌هاي زماني نيز براي اين فرصت ۲ بار ورود مي باشد. ويزاي دوبار ورود معمولاً با برچسب ويزا يا نوشته اي مانند Number of Entries 2 نمايش داده مي شود.
  • ويزاي مولتي شنگن يا ويزاي چند بار ورود (Multiple-entry):
    دارندگان ويزاي مولتي شنگن به فرد اجازه مي‌دهد تا بتواند بدون محدوديت و به دفعات به كشورهاي حوزه شينگن وارد شوند و آن را ترك كنند. محدوديت اين ويزا فقط بازه زماني آن مي باشد. در واقع اين ويزا مجوزي براي اقامت و تردد در منطقه شنگن را به مدت حداكثر ۹۰ روز به ازاي هر ۶ ماه از سال مي باشد. اين محدوده زماني با ورود دارنده ويزا به كشورهاي اين حوزه محاسبه مي شود. ويزاي مولتي شنگن معمولاً با برچسب ويزا يا نوشته اي مانند Number of Entries MULT نمايش داده مي شود.

۲. ويزاي اعتباري منطقه محدود يا (LIMITED TERRITORIAL VALIDITY VISA (LTV:

ويزاي LTV شينگن، ويزاي موقتي مي باشد كه در شرايط خاصي مانند پناهندگاني كه بدون مدارك معتبر وارد منطقه شينگن شده‌اند صادر مي‌شود. مسافر مي تواند توسط اين ويزا در محدوده هاي مشخصي از منطقه شينگن سفر كند. با الصاق ويزاي منطقه اي در پاسپورت مسافر تنها مجاز است تا به همان كشوري كه از آن ويزا دريافت كرده‌ يا در چند كشور محدود ديگر ناحيه شينگن كه در زمان اخذ ويزا مشخص شده تردد كند. از اين رو مسافر حق ندارد به مناطق ديگر سفر كند. زمان اين نوع از ويزا بر اساس شرايط متقاضي متغير است و مي تواند به شكل ويزاي ترانزيت و يا ويزاي كوتاه‌‎مدت براي فرد متقاضي صادر گردد.

۳. ويزاي شنگن نوع D، ويزاي ملي يا NATIONAL VISA:

اين نوع ويزا براي افرادي صادر مي شود كه با هدف و زمان مشخصي مانند اهداف كاري، تحصيلي و يا اقامت دائم قصد سفر به محدوده شينگن را دارند. به عبارتي، ويزاي ملي شينگن براي افرادي صادر مي شود كه براي بيزينس، تحصيل و يا براي مدت زماني طولاني نياز به اقامت در يكي از كشورهاي اروپايي را دارند و پس از طي زمان مشخصي، به كشور خود باز مي گردند.

اين نوع ويزا مي تواند به صورت يك بار ورود يا چند بار ورود صادر شود. پس از پايان مدت اعتبار آن نيز مسافر بايد به كشور خود بازگردد. ويزاي ملي سينگل و مولتي عبارت اند از:

  • ويزاي شنگن نوع D – سينگل:

اين نوع از ويزاي ملي براي افرادي مي باشد كه قصد اقامت براي استفاده از خدمات درماني كشورهاي شينگن در دوره محدود را دارند و پس از آن به كشور خود بازخواهند گشت، به صورت يك بار ورود صادر خواهد شد.

  • ويزاي شنگن نوع D – مولتي:

با داشتن ويزاي چند بار ورود نوع D، فرد متقاضي مي تواند بدون نياز به ويزاي ديگري در اروپا بدون محدوديت به‌ تمامي كشورهاي حوزه شينگن سفر كند. متقاضيان ويزاي نوع D شامل گروه هاي زير مي باشند:

  • ورزشكاران، هنرمندان و متخصصاني كه براي ارائه مهارت خود به محدوده شينگن سفر مي كنند.
  • دانشجويان بين المللي كه براي پروژه هاي علمي و اهداف پژوهشي به مدت كمتر از يك سال به محدوده شينگن سفر مي كنند.
  • افرادي كه براي كار كردن يا پژوهش در موسسات معتبر به كشورهاي شينگن سفر مي كنند (سوابق شخصي و خانوادگي فرد بررسي خواهد شد).
  • افرادي كه به دليل ضرورت هاي پزشكي نمي توانند منطقه شينگن را ترك كنند.
  • دانشجوياني كه قصد گذراندن دوره هاي پژوهشي يا آموزشي در يكي از كشورهاي شينگن را دارند. در اين صورت ويزاي يك ساله به آن ها تعلق مي گيرد كه قابليت تمديد نيز دارد.

شرايط اخذ ويزا شنگن

اتحاديه اروپا براي اخذ ويزاي شينگن شرايطي را تعيين كرده است. در صورتي كه متقاضي اين شرايط را دارا ، درخواست ويزاي شينگن ايشان رد مي‌شود. شرايط گرفتن ويزاي شينگن بدين صورت است:

  • گردش حساب بالا

متقاضيان براي درخواست ويزاي شينگن، بايد گردش حساب مالي ۶ ماه آخر حساب بانكي خود را ارائه كنند. افسران ويزا شنگن، ميانگين مبالغ ورودي و خروجي شما را در ۶ ماه اخير محاسبه مي‌كنند و سپس طبق آن براي اعطا و يا عدم اعطا ويزا تصميم گيري مي‌كنند.

  • تعيين هدف سفر

با اين كار، به افسر ويزا كمك خواهيد كرد تا راحت تر براي اعطاي ويزا تصميم گيري كند. اگر با هدف گردشگري مي‌خواهيد به منظقه شينگن سفر كنيد، مي‌توانيد يك برنامه سفري شامل جزئيات بازديد از كشور مورد نظر به مدارك خود اضافه كنيد.

  • تمكن مالي مناسب

تمكن مالي متقاضي، به افسران ويزا ثابت مي‌كند كه ايشان در پرداخت هزينه هاي اقامت و خرج هاي روزانه خود، با مشكلي مواجه نخواهد شد و در پرداخت اين هزينه ها، از شخص ديگري كمك نخواهد گرفت.

زمان درخواست ويزا شنگن

بنابر اطلاعات كميسيون اروپايي، درخواست ويزاي شينگن خود را حداقل 15 روز قبل از شروع تاريخ سفر بايد ارسال نمائيد. اما ممكن است كنسولگري از شما مدارك بيشتري را درخواست كند و يا زمان بيشتري براي بررسي درخواست شما نياز باشد. بدين خاطر شما بايد بين 30 تا 60 روز قبل از زمان سفر براي اپلاي ويزاي خود اقدام كنيد.

مراحل اخذ ويزا شنگن

مرحله اول:

در اين مرحله بايد بدانيد به چه نوع ويزايي نياز داريد. بسته به هدف شما از سفر به كشورهاي شينگن، ويزاهاي متفاوتي صادر مي‌شود. براي مثال ويزاي فعاليت‌هاي ورزشي يا فرهنگي، ويزاي رسمي، ويزاي تحصيلي شينگن و ويزاي ملاقات با خانواده يا دوستان، ويزاي توريستي شينگن، ويزاي كاري يا ويزاي تجاري،ويزاي علمي. بنابراين بايد براي افزايش سرعت كارت خود، هدف از سفر و نوع ويزاي درخواستي را مشخص كنيد.

مرحله دوم:

مرحله دوم، مشخص كردن كشور مقصد مي باشد. بعد از اين‌ كار بايد از طريق سفارت يا يكي از كنسول‌گري‌ها و يا يك مركز ويزا كه وابسته به سفارت كشور مقصد است، براي اخذ ويزا شينگن اقدام كنيد. اگر قصد سفر به يك كشور از اعضاي شينگن را داريد، بايد از طريق سفارت يا مركز ويزاي آن كشور براي اخذ ويزا اقدام نمائيد. اما در صورتي‌كه شما قصد سفر به بيش از دو كشور شينگن را داريد، بايد درخواست خود را به سفارت كشوري كه بيشتر روزهاي سفرتان را در آن جا هستيد را ارائه دهيد.

اما اگر مدت اقامت شما در هر يك از كشورها مشخص يا برابر نباشد، مي‌توانيد درخواست اخذ ويزاي شينگن را به سفارت يا مركز ويزاي كشور كه مقصد اول‌تان است، ارائه دهيد.

مرحله سوم:

مناسب‌ترين زمان براي ارائه درخواست ويزا را پيدا كنيد. با توجه به فرآيند زمان گير اخذ ويزا از سفارت يا كنسول‎گري‌هاي شينگن، شما بايد در فرصت مناسبي براي اخذ ويزا اقدام كنيد. هر چه زودتر براي اخذ ويزا اقدام كنيد، قطعاً بهتر خواهد بود. بهترين زمان براي ارائه درخواست ويزا سه ماه قبل از شروع سفر مي باشد. ديرترين زمان نيز ۱۵ روز قبل از شروع سفر است. توصيه ما به شما اين است كه حداقل سه هفته قبل از سفر براي اخذ ويزا اقدام نمائيد.

مرحله چهارم:

گرفتن وقت از سفارت كشور مقصد، يكي ديگر از مراحل اخذ ويزا شنگن است. براي ادامه مراحل اخذ ويزاي شينگن از سفارت كشور مقصد، وقت بگيريد. در برخي از سفارت‌ها امكان گرفتن وقت به صورت آنلاين و در برخي ديگر از طريق مراجعه حضوري وجود دارد.

مرحله پنجم:

در اين مرحله بايد فرم درخواست ويزا را تكميل نمائيد. فرم درخواست ويزا را دانلود و آن را با صداقت تكميل نمائيد. آخرين فرم ارائه شده توسط سفارت را مي توانيد دانلود يا از سفارت تهيه كنيد. تمامي قسمت‌هاي فرم بايد كامل شود. دقت داشته باشيد كه فرم را در دو نسخه چاپ كنيد و هر دو نسخه را بايد امضا كنيد.

مرحله ششم:

مدارك مورد نياز را براي درخواست ويزا شينگن جمع آوري نمايئد. مدارك لازم شامل مدارك شناسايي، دو عكس رنگي، بيمه سفر، روز بيط رفت و برگشت، فرم درخواست ويزا، پاسپورت معتبر، اثبات محل اقامت و اثبات پشتوانه مالي در طول سفر مي باشد. ساير مدارك اضافي را از سفارت‌ كشور مقصد بايد بپرسيد و به سفارت ارائه دهيد.

مرحله هفتم:

بعد از طي مراحل گفته شده، براي شما وقت مصاحبه مشخص مي‌گردد. شما بايد در تاريخ تعيين شده به سفارت مدنظر مراجعه كنيد. روز مصاحبه شما بايد مدارك لازم را به افسر كنسولي كه با شما مصاحبه مي‌كند تحويل دهيد. در طول مصاحبه از شما سوالاتي در مورد محل اقامت‌، هدف و ساير جزييات سفر پرسيده خواهد شد. سعي كنيد كه در نهايت صداقت پاسخ‌هاي درست را ارائه دهيد تا با پاسخ‌هاي فرم درخواستي شما هم‌خواني داشته باشد.

مرحله هشتم:

هزينه اخذ ويزا را بايد پرداخت كنيد. هنگام درخواست اخذ ويزاي شينگن شما بايد هزينه‌ لازم را پرداخت كنيد. هزينه اخذ ويزا توسط اعضاي شينگن تصويب شده و غير قابل تغيير مي باشد. اين هزينه با توجه به سن و وضعيت فرد متقاضي متفاوت است.

مرحله آخر:

در آخر شما بايد منتظر پاسخ درخواست اخذ ويزاي خود باشيد. بررسي درخواست شما توسط سفارت معمولاً ۱۵ روز به طول مي انجامد. البته با توجه به هر فرد اين زمان متغير است و ممكن است طولاني‌تر نيز شود. نهايتا طي يك دوره ۱۵ تا ۳۰ روزه نتيجه درخواست شما اعلام خواهد شد.

طي مراحل اخذ ويزاي شينگن توجه داشته باشيد كه تمامي مدارك ترجمه شده شما بايد مهر دادگستري داشته باشند. در غير اين‌صورت مدارك شما فاقد اعتبار مي باشد. معمولا دارالترجمه‌ها پس از ترجمه مدرك متقاضي براي گرفتن اين مهر اقدام مي‌كنند. در صورت موافقت با درخواست شما، پاسپورت شما داراي برچسب ويزا خواهد بود و يك تاريخ اعتبار براي ويزاي شما مشخص مي‌شود. مدت اعتبار ويزاي شينگن تا ۹۰ روز طي بازه زماني شش‌ماهه است. همچنين يك كد براي مشخص كردن تعداد دفعات مجاز ورود به كشورهاي عضو شينگن براي شما تعريف مي‌شود كه مي‌تواند از يك تا نامحدود متغير باشد.

مطالب مرتبط:

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 9

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 95
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 28
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 96
  • بازدید ماه : 406
  • بازدید سال : 1237
  • بازدید کلی : 36105
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی